IKO overtok nemlig driften av Dåpsklubben fra Stiftelsen Hjemmenes Dåpsring i 1999. Før det hadde Hjemmenes Dåpsring allerede et aktivt arbeid, hvor de sendte pakker med bøker, musikk, foreldreveiledning og annet materiell til familier i hele landet. Konseptet med produkter rett hjem, har Dåpsklubben Tripp Trapp herfra. Visjonen til klubben var helt fra starten å gi foreldre en støtte og trygghet til dåpsopplæringen i hjemmet.

Stiftelsen Hjemmenes Dåpsring ble etablert i 1982, og sendte ut de første pakkene i 1984. I en brosjyre fra den tiden leser vi:

«Visjonen for Hjemmenes Dåpsring springer ut av en positiv tro på at kirken kan gjøre noe aktivt for å bevare og utvide kontakten med de døpte. Gjennom tripp trapp-opplegget har kirken skapt et redskap for å gi foreldrene en god og praktisk og sammenhengende støtte til kristen oppdragelse i hjemmet».

På bildet: (fra venstre) Terje J. Johnsen, Brit Maria Hareide Austad, Fred Riktor og Vibeke Bjørklund.

Faglig dyktighet av ypperske merke!

Ideen om Dåpsklubben kom fra IKOs representantskap, og ble etablert av initiativtaker og senere daglig leder av Hjemmenes Dåpsring, Fred Riktor. Sammen med Brit Maria H. Austad, Terje J. Johnsen og Vibeke Bjørklund startet de klubben og forlaget Hjemmenes Dåpsring.

- Gjennom hele utviklingsperioden var Terje Johnsen redaktør for alderstrinn 0–3 år og Brit Maria H. Austad for alderstrinn 4–6 år. Det var lojalitet og disiplin og faglig dyktighet av ypperste merke! Alle i teamet rundt Hjemmenes Dåpsring, også de som arbeidet i administrasjon og på lager/distribusjon, gjorde sitt beste for å bidra til det gode resultatet, forteller Fred Riktor i dag.

På bildet: Husker du Fidus? Det er mange hjem som fortsatt har en Fidus-dukke liggende. Den er fra tiden med Hjemmenes Dåpsring. 

Kontinuitet med oppfølging til hjemmet

De fleste barna som var medlemmer, var døpte barn i Den norske kirke. De fikk pakkene i posten tre ganger i året. Etter hvert fikk Dåpsklubben over 10 000 medlemmer.

- Hjemmet er det viktigste stedet for dåpsopplæring, og da trenger familien kunnskap om den kristne tro og det kristne liv som barnet er døpt til. Derfor ønsket vi å skape en kontinuitet med oppfølging i hverdagen for barna, og ikke minst for foreldrene, forteller Brit Maria H. Austad.

I 1999 overtok IKO-Forlaget Dåpsklubben Tripp Trapp. Brit Maria ble med over til Forlaget og fulgte klubben til hun ble pensjonist i 2008.

Denne artikkelen er en del av et temanummer av IKO-nytt som kom ut i forbindelse med IKO-Forlagets 20 års jubileum med Dåpsklubben Tripp Trapp. Hele nummeret finner du her