Skrevet av Alice Tegle, KPK – [email protected]no

– Mange er opptatt av Fem om dagen og av mosjon. For meg er det viktig med to bibelvers om dagen. Det er mat for hjertet, sier albumaktuelle Hilde Svela, jærbuen som brenner for å gi Bibelen større plass i livet til travle familier.

 

Babysang for voksne
Denne vinteren har IKO-Forlaget kommet med nytt materiell for babysang, småbarnssang, barnekor eller sang hjemme i stua med egne barn. Hilde Svelas vri er å sette melodi på kjente bibelvers, Fadervår og velsignelsen, og lage sanger hun mener passer like godt til foreldre som til barn. «Du er dyrebar», heter materiellet som presenteres i disse dager.

– Brukervennligheten til Bibelen øker når versene får melodier. Dette er enkle melodier du kan synge og nynne for deg selv i dusjen, sier Svela.

Hun har valgt å gi albumet et akustisk preg. Her er det ingen innslag av syntetisk lyd slik det er vanlig på barnealbum.

– Tanken er at det akustiske lydbildet skal gjøre sangene mer «ørevennlige» for foreldrene, mens de enkle og korte melodiene skal gjøre sangene lettere for barn å lære seg, slik at de føler mestring. Bibelen er for alle generasjoner, i alle våre faser og til alle tider. Da jeg skulle lage innspillingen, hadde jeg en en drøm om å lage noe som speilet dette, forteller hun.

På bildet: Torsdag 6. februar ble det arrangert kurs på IKO sammen med Hilde Svela. Her ble kursdeltakerne kjent med det nye materialet - både tekst, bevegelser og melodi. Foto: Annbjørg Dalland. 

 

Setter ord på troen
– Hva kan bibelverssangene dine gi barn som andre kristne barnesanger ikke kan?

– Jeg tenker kanskje heller at det utfyller hverandre. Bibelversene selv gir oss ordene for hva vi tror på. Det er ikke noe vi må produsere og finne på selv.

– Hvordan bruker du selv bibelverssangene i hverdagen?

– De er som kart og kompass. Hvis du går i fjellheimen uten dette, kan du komme helt på viddene. På samme måte er det for meg uten Bibelen, sier Svela som fremdeles synger bibelverssangene hver kveld for sin 11 år gamle datter hjemme på Kvernaland i Rogaland.

For de to eldste på 13 og 16 år er tiden med nattasanger på sengekanten forbi, men Hilde Svela tror bibelversene lever videre inni dem.

På bildet: Musikken ble spilt inn i studio i Kristiansand i sensommer/høst. Foran fra venstre: Trygve Tambs-Lyche, Hilde Svela, Trond Øgren Tellefsen Bak: Michael Aadal, Hilmar Kristoffersen, Torfinn Thorsen. 

Hjelp for demente
– Gud sier selv at han er nær i Ordet og at Ordet ikke vender tomt tilbake. Og når versene i tillegg synges inn, så er det som å skrive i stein på hjertene deres, sier sangeren og låtskriveren.

  Hun fikk erfare dette selv da hun som 18-åring jobbet på et eldresenter med en dement mann uten talespråk. Men sangene han hadde sunget i mannskoret, kunne han på rams, og sammen begynte de å synge. Da de var ferdige, var det ikke mulig å kommunisere med han igjen. Men musikken glemmer vi ikke, og det var kun sangene han husket. Musikken lagres hele livet. Dette gjorde sterkt inntrykk på meg, minnes Svela som mener foreldre må kjenne sin besøkelsestid og gripe muligheten som ligger i dette.

 

– Ta ansvar
Svela mener foreldre må være bevisst på hva de gir videre til sine barn. Hun viser til forskning som sier at 70 prosent av dem som bevarer troen gjennom livet, har sett og opplevd at foreldrene lever i det selv.

– Det som var utslagsgivende for meg som mor, var at det var vanskelig å delta på gudstjeneste en periode, og da fikk ikke barna gått på søndagsskole. Før hadde jeg tenkt at de får troen med seg på søndagsskolen, men da skjønte jeg at jeg selv bevisst måtte velge å gi troen min videre til dem. Da ble kortene med bibelvers og sanger viktige å ta fram, som en rutine i hverdagen.

Slik gikk det til at familien Svela begynte å trekke et bibelvers eller en bibelverssang hver morgen, samtidig med at de delte bønneemner.

– Det trengte ikke være lange andakter. Jeg så verdien av å gjøre det veldig enkelt, sier Hilde Svela. – Ett eller to vers om dagen er ofte nok. KPK