–  Det finnes tre regler for hvordan skrive en god historie. Dessverre er det ingen av oss som kan dem.

Slik starter skrivekurset med forfatter Jan Kjærstad på IKO-Forlaget. Sitatet er fra den britiske forfatteren Somerset Maugham. Poenget er at det ikke finnes noen regler, en fasit eller en fast oppskrift for å skrive godt.

–  Men jeg ønsker med disse dagene å inspirere dere, og gi dere noen redskaper, sier Kjærstad.

16 deltakere har kommet på IKO-Forlagets skrivekurs med forfatter Jan Kjærstad. Forfatteren ønsker at disse to dagene skal resultere i skriving. Masse skriving.

Jan Kjærstad har gitt ut en lang rekke bøker, både for store og små lesere. Ekstra vanskelig er det å skrive for barn, sier han.


Slik viser Jan Kjærstad hvordan en fortelling kan bygges opp. 

Sin egen erfaring
Da Kjærstad gikk siste året på teologistudiet, reiste han til Korsika. Som fattig student dro han opp i fjellene og begynte å skrive sin første roman. Den ble blankt refusert.

–  Jeg hadde en god historie, men rotet med teknikken. Jeg hadde ikke kontroll på hverken fortellergrepene, synsvinkel eller sjangerbruk, sier han.

Ifølge Kjærstad selv var det helt rett at den boka ble refusert. Men det fikk han til å sette seg på skolebenken igjen, for å skaffe seg de riktige verktøyene til skriveprosessen.

Noen av dem deler han med oss på dette to-dagers skrivekurset med IKO-Forlaget.

–  Alle forfattere har sine ti skriveregler. Men jeg har funnet én viktig en: Gjør ryggøvelser.

Man skriver ikke bare med hodet, forklarer han videre. Man skriver med hele kroppen, og derfor må du høre på kroppen, strekke og tøye – hente en kopp kaffe, ikke gro fast.

Men til tross for dette presiserer Kjærstad flere ganger at det ikke finnes noen regler. Vi står helt fritt i skrivingen vår, det handler om å bruke verktøyene riktig.

 

Spenning og univers
Har du en god historie, fortell den. Men hvordan du forteller den kan avgjøre om du har leseren med deg.

Første oppgave til kursdeltakerne: Skriv den optimale førstesetningen i en fortelling. Det blir stille i noen minutter, mens kursdeltakerne setter penn til papir.

–  Når du så klarer en god setning, skal du gi deg en god klapp på skulderen. Godt jobbet!, sier Kjærstad.

Videre gir han gode tips til å få fram personene i historien, omgivelsene, tid og sted.

–  Har du husket alle sansene?, spør han.

Deltakerne på skrivekurset sitter alle med en idé, en historie. En som de håper kan bli til en barnebok.

–  Men hvordan forteller vi en bibelfortelling som er «fortalt i hjel?», spør en deltaker.

Kjærstad tenker seg litt om.

–  «Underliggjøring» er et fint ord. Gi leseren rom for å undre. Det kan du gi fortellingen ved å flytte litt ståsted, og gi den flere stemmer, svarer han.

Målet med disse dagene var, som forfatteren innledet med, å gi inspirasjon og verktøy. Likevel legger han spøkefullt til:

–  Det er et resultatorientert kurs, dette. Jeg får kjeft hvis det ikke resulterer i nye bokmanus til IKO-Forlaget, sier Kjærstad.

Her finner du mer om Jan Kjærstad på forfatterens nettside