Prismet 3 2025 - Vol 76 Nr. 3(2025)
Åpent nummer med egen temaseksjon om religionshermeneutikk og bakhtinsk flerstemmighet i religionsundervisningen.
Den åpne delen av nummeret inneholder en vitenskapelig artikkel, et vitenskapelig essay, en refleksjonsartikkel og fire bokanmeldelser.
Ragnhild Laird Iversen har skrevet en artikkel om lek og religion i barnehagen, og Kim Larsen har utforsket hvordan improvisasjon og dialog kan bidra til refleksjon og eksistensielle samtaler i KRLE-lærerutdanningen.
Knut Duesund og Kristine Duesund Nordli har skrevet en refleksjonsartikkel om religionsfagets utvikling siden innføringen av KRL i 1997 til dagens læreplan. De ser på hvordan faget har vært og er intendert som en møteplass for å fremme dialog, respekt og forståelse i et mangfoldig samfunn.
Temaseksjonen springer ut av en debatt knyttet til Øystein Brekkes bok Religionshermeneutikk. Forståing i ei polarisert tid, som ble arrangert i forbindelse med Norsk religionspedagogisk forskerforums årlige konferanse i fjor. I tillegg til en transkripsjon av hele debatten fra konferansen, inneholder seksjonen to nyskrevne kommentarer til boken og debatten, skrevet av Ole Andreas Kvamme og Kåre Fuglseth. Øystein Brekke selv og Inge Andersland har vært gjesteredaktører.