Kjønn, seksualitet, etiske ideer og leveregler

Undervisningsopplegg om kjønn, seksualitet, etiske ideer og leveregler

Undervisningsopplegg med filmer som presenterer levd religion for ungdomsskoleelever.

Dette undervisningsopplegget har som mål å bidra til å fremme tros- og livssynsdialog i klasserommet, og til å være en hjelp for lærere til å jobbe godt og grundig med dette. Tema for dette opplegget er kjønn, seksualitet etiske ideer og leveregler i ulike religioner. Undervisningsopplegget er for ungdomsskolen. 

De som står bak prosjektet er Borg bispedømmeråd, Dialogforum Østfold, Håpets katedral og IKO – Kirkelig pedagogisk senter.

Last ned lærerveiledningsheftet her (pdf)

Kjønn og seksualitet

Etiske ideer og leveregler

Mer om prosjektet

Opplegget knytter an til både overordna del og læreplanen i KRLE, i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Undervisningsopplegget legger til rette for mangfoldskompetanse gjennom bevisstgjøring av egne holdninger og synspunkter i møte med ulike religiøse standpunkt. Dette er læring som kan få betydning for ungdomsskoleelevene selv og for samfunnet de er en del av. Ønsket er at utforsking på dette feltet vil bidra til kunnskap, refleksjon og bevisstgjøring knyttet til at: Alle mennesker har verdier som er viktige for dem.

Det finnes behov og verdier som går på tvers av kultur, religion og livssyn. Verdier, tekster og tradisjoner i ulike religioner og livssyn motiverer mennesker til å handle på bestemte måter. Religiøse tradisjoner og verdier kan være en sterk drivkraft i menneskers liv. Bevisstgjøring rundt hvorfor en tenker som en gjør, kan bidra til å skape forståelse og respekt for hverandre.

Undervisningsopplegget ønsker å løfte fram det positive potensialet i religionene/livssynene i det å gi mennesker retning og verdier i sine liv. Vi ønsket å la representanter fra ulike religioner og livssyn presentere sine tanker og meninger på en ordentlig og redelig måte, uten at man polariserer og setter syn opp mot hverandre. Målet er å skape forståelse for at vi tenker forskjellig og hvorfor.

Temaer som dette kan likevel oppleves utfordrende for elevene. Det er viktig at du som lærer er bevisst på dette, og jobber for et klassemiljø hvor det er trygt å uttrykke uenighet. Et godt råd er å etablere felles kjøreregler for samtaler om kontroversielle temaer, hvor målet er større forståelse heller enn å vinne en debatt.

Metodisk ønsker vi å tilby undervisning som ikke tar mål av seg å presentere religioner og livssyn som en objektiv størrelse, slik tradisjonelle lærebøker har gjort, men som gir eksempler på hvordan vanlige mennesker med ulik tro og livssyn forholder seg til temaene kjønn og seksualitet og etiske idealer ut fra sitt ståsted. Slik gir filmene et innenfra-perspektiv.

Undervisningsopplegget er bygget rundt filmklipp hvor mennesker med ulik tro/livssyn reflekterer rundt temaene ”kjønn og seksualitet i min religion/mitt livssyn,” og ”etiske ideer i min religion/livssyn”, med utgangspunkt i egen erfaring og tro. Opplegget består av to filmer som tar for seg hvert av de to temaene. Den tilhørende lærerveiledningen har forslag til oppgaver til fordypning. Filmene gir innblikk i levd religion. Mennesker med samme tro kan tenke ganske ulikt, avhengig av kontekst. Det kan ha å gjøre med kultur, trosfrihet, tolkning, personlig overbevisning eller lignende. Menneskene i filmene representerer kun seg selv, men sier også mye som andre som deler deres religion/livssyn kan kjenne seg igjen i.

Lærerveiledningen viser til kompetansemål i KRLE etter 10. trinn. Filmer og oppgaver kan også brukes i religionsfaget i videregående skole.