Kundeservice

Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål til oss på IKO? Her kan du finne svar på noen spørsmål vi ofte får.

Nettbutikk, ordre og frakt

I tillegg til tilbud i nettbutikken som er merket med egen tilbudspris, har vi en rabattordning som gjelder dersom du kjøper mange av et produkt. Dette kan være aktuelt for utdeling av gaver i menigheten.

Ved direktesalg gis følgende rabatter på utdelingsprodukter:

  • 25-49 eks. 5 %
  • 50-99 eks. 10 %
  • 100-249 eks. 15 %
  • 250-499 eks. 20 %
  • 500 eller flere: 25 %

Ved direktesalg gis følgende rabatt på ordinære varer:

  • 10-24 eks. 5 %
  • 25-49 eks. 10 %
  • 50-99 eks. 15 %
  • 100-249 eks. 20 %
  • 250-499 eks. 25 %
  • 500 eller flere: Avtalt rabatt

På tilbudsvarer gis ikke ytterligere rabatt. Denne kvantumsrabatten er et tilbud som gjelder bøker som ikke ligger under Kirketrapp.

Husk at du må være innlogget med registrert kundenummer for å oppnå gjeldende rabatter.

Er du registrert som giver i Dåpsklubben Tripp Trapp får du 10% rabatt på ordinære varer i nettbutikken, uavhengig av hvor mange varer du bestiller.  

Gjennom Kirketrapp ønsker vi å gjøre produkter som er aktuelle som utdelingsprodukter til barn og unge tilgjengelig med rabatter opp til 60 %. Er du innlogget på iko.no vil prisen automatisk justere seg i handlekurven din. Produktene dette gjelder ligger i en egen kategori i nettbutikken.

Kirketrapp inneholder bøker med bibelfortellinger, hverdagsfortellinger, kveldsbønner og stoff om høytidene. Det tilbys også aktuelle gaver til utdeling før jul og påske. Det gjelder også et utvalg dåpsmateriell.

Du kan nå kjøpe passord til filmer for utdeling til grupper av barn! Dette koster 20,- per barn, og bestilles ved å ta kontakt med oss på telefon eller e-post. Ta kontakt, vi hjelper deg gjerne med dette!

Se de nyeste tilbudene i Kirketrapp i brosjyren her

Vi sender varene per post, og vi følger Postens satser. I tillegg til portokostnader kommer det et ekspedisjonsgebyr på 59 kroner dersom du bestiller på telefon eller e-post. Bestiller du i nettbutikken faller dette bort. Porto regnes ut ifra sendingens størrelse og vekt.

Normal betalingsfrist er 20 dager. Det påbeløper et purregebyr på 50 kroner for fakturaer som ikke betales innen fristen. 

Ved forsendelse til utlandet gjelder Postens satser, og kunden betaler porto. Hvis du betaler med kredittkort betaler du et gebyr på 200,- som dekker frakt.

Mottaker er selv ansvarlig for å betale eventuell toll, moms og andre avgifter ved import av IKO-produkter. Vi anbefaler at du leser deg opp på landets toll-regler. For eksempel Sverige har en grense som gjør at for varer over 1600 SEK fra bedrift i Norge til en privat mottaker i Sverige, må mottaker betale toll. Forsendelser under dette er tollfrie.  

For pakker fra Dåpsklubben Tripp Trapp til utlandet betaler giver per i dag 85,- for å sende til utlandet. 

Varene blir normalt sendt fra oss i løpet av 1-3 virkedager. Varene sendes så med Posten/Bring.Bestillinger inntil 1 kg sendes vanligvis med brevpost, som normalt tar 2-5 dager i Norge.

For større bestillinger til private kunder og postboksadresser, benyttes normalt Servicepakke som kan hentes på postkontoret etter ca. en uke. Melding blir sendt mottaker fra Posten/Bring. For pakker over 1 kg til menigheter og organisasjoner er det normalt å benytte Bedriftspakke dør til dør. Det tar normalt 1-4 dager.

Uavhengig av om varen er betalt eller ikke har du rett til å angre kjøpet i 14 dager etter at varen er mottatt.

Du kan laste ned angrerettskjema her.

Dåpsklubben Tripp Trapp

For å melde inn et barn i klubben trenger vi litt informasjon fra deg: Barnets navn og fødselsår, barnets adresse, din adresse og informasjon om pakken skal sendes til deg eller direkte til barnet. Er du ny giver kan du registrere deg på iko.no/tripp-trapp og fylle inn informasjonen der. Er du allerede registrert kan du logge inn og registrere nytt barn. Du kan også ringe oss på 22595300 så hjelper vi deg å melde inn, eller du kan fylle ut en brosjyre som du for eksempel har funnet i din nærmeste kirke, og sende den inn til oss i posten.

Faktura for pakken sendes til giveren, og ikke sammen med pakken.

Når du registrerer barnet i klubben blir du giver, og får et informasjonsblad i posten eller på e-post i forkant av hver pakke. Her ser du hva som kommer i neste pakke, både til den aldersgruppen barnet/barna er registrert i, og i de andre aldersgruppene. Denne informasjonen blir også lagt på nettsidene våre. Avbestillingsfrist for neste pakke er godt merket både på bladet og på nettsiden.

For å gjøre endringer eller avbestille en pakke må du først logge inn på min side på iko.no. Under Dåpsklubben Tripp Trapp på får du opp en oversikt over alle barna som du har meldt inn i klubben, og du kan endre, avbestille og bestille ekstraprodukter innen avbestillingsfristen. 

Du kan endre den kommende pakken til barnet ved å bytte til en annen pakke som er planlagt til en eldre eller yngre aldersgruppe. For å gjøre dette må du være logget inn på iko.no. På Dåpsklubben Tripp Trapp-siden får du opp en oversikt over alle barna som du har meldt inn i klubben. Ved å trykke på det barnet du ønsker å endre pakken til, får du ulike alternativer der.

Hvis du ikke har mottatt pakken, så kontakt oss på ordrekontoret. Enten ved å sende e-post til dapsklubben-tripptrapp@iko.no eller ringe oss på 22595300.

Da kan du ta kontakt med oss på dapsklubben-tripptrapp@iko.no eller telefon 22595300. Noen ganger kan det være en feil vi vet om, for eksempel hvis produktet er forsinket til vårt lager. Da vil dette stå tydelig på brevet som ligger i pakkene. Er det andre mangler, ta kontakt med oss, så ettersender vi uten ekstra kostnad.

Ekstraprodukter som du har bestilt kommer i egen pakke. Er noen av produktene du har bestilt ekstra utsolgt, vil det stå tydelig merket og du vil ikke bli fakturert for det.

Da sender du pakken i retur til oss, du betaler porto. Det må stå tydelig på pakken hvem det er sendt fra, og det kan være lurt å sende oss en e-post til dapsklubben-tripptrapp@iko.no  eller ringe oss for å informere om returen. Bruk angrerettskjema (se over).

Ved kurs og besøk på IKO

Når du melder deg på et kurs på våre nettsider skal du motta en bekreftelse med en gang fra e-posten noreply@iko.no. Ser du den ikke i innboksen din, sjekk om den har havnet i søppelposten. Har du ikke mottatt bekreftelse? Ta kontakt med oss på post@iko.no eller telefon 22595300.

Ved påmelding til kurs på IKO har vi fri avmelding inntil normalt en måned før kursdato. Ved avmelding etter dette må full deltakeravgift betales. Denne fristen kan variere og blir tydelig informert om ved påmelding. Det er mulig å flytte kurspåmeldingen til en kollega med samme fakturaadresse, dersom den opprinnelige deltakeren ikke har mulighet til å delta. Send oss en beskjed om dette til post@iko.no dersom det blir aktuelt.

Vi har noen få parkeringsplasser. Ved kurs anbefaler vi de som kan å ta kollektivt. Nærmeste bussholdeplasser er Collets gate og Lovisenberg med buss 37. (IKO-huset ligger midt mellom holdeplassene). Vet du at du trenger parkering, ta kontakt i forkant av besøket.

Har du særlige behov ønsker vi å hjelpe deg med dette. Gi beskjed i god tid i forkant. Det kan eksempel være program med større tekststørrelse, eller allergener. Ta kontakt så kan vi sammen finne en god løsning.

Sitter du i rullestol, er det noen begrensninger i IKO-huset. Det er mulig å ordne tilgang til hovedetasjen, men garderobe, toaletter ol. Ligger i andre mindre tilgjengelige etasjer. Ønsker du å melde deg på et kurs, ta kontakt i god tid i forveien, så ordner vi mer tilgjengelige kurslokaler.

Andre spørsmål

Vi vil at du skal føle deg trygg når du handler av oss på IKO.no. Her velger du selv om du vil betale varen med kort eller om du ønsker å motta faktura.

Salgsbetingelser ved handel på nett finner dere her på Forbrukertilsynet sine nettsider.

Her følger et sammendrag av betingelsene fra Forbrukertilsynet:

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

For bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, kan du se Forbrukerombudets veileder her

Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

Partene 
Partene i avtalen er selger og kjøper

Selgeren på IKO.no er IKO-Forlaget.
Organisasjonsnummer: 912948609
Adresse: Colletts gate 43, 0456 Oslo
E-post: post@iko.no
telefon: 22595300

IKO-Forlaget betegnes i avtalen som selger. 

 

Kjøperen er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper. 

 

Priser
Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. 

 

Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

Ordrebekreftelse
Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

 

Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. 

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Les mer om angrerett og last ned angrerettskjema her

Undersøkelse av varen
Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon. 

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer varen for sent, og dette ikke har noe å gjøre med forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning fra selgeren. 

Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.
Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon. Reklamasjon bør skje skriftlig.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler.

Personopplysninger
IKO.no registrerer og bruker dine personopplysninger avhengig av hvilket kundeforhold vi har med deg. Du kan når som helst få innsyn, rette eller slette personopplysningene vi behandler om deg. Vi gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. IKO selger ikke personopplysninger til andre. Les mer om IKO.no sin behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring

Konfliktløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23400500 eller på forbrukerradet.no.

Takk for det! Du kan enkelt gi en gave til IKO ved å sette inn beløpet du vil gi til gavekontoen vår, 3000.15.03835, eller ved hjelp av Vipps til 11592. Ønsker du å gi et fast beløp i måneden kan du melde deg som fast giver. Les mer om det her.

Testamentariske gaver til IKO ordnes av en advokat. Ta kontakt med oss dersom du lurer på mer om dette.

Alle gaver du gir til IKO får du skattefradrag fra første krone på. Det er fordi gaver til IKO - Kirkelig pedagogisk senter kommer under ordningen Gaver til forskning. Vi trenger ditt personnummer (11 siffer) for å innrapportere dette, slik at det automatisk trekkes fra på skattemeldingen din. Ta kontakt om du er usikker på om vi har personnummeret ditt. Se mer informasjon hos Skatteetaten.