Kirkedidaktikk

Grunnlagsspørsmål i kirkelig undervisning

Kirkedidaktikk er ei fagbok om kirkelig undervisning, gitt ut av IKO i november 2025. Asbjørn G. Håkonseth er fagredaktør og hovedforfatter, og de andre bidragsyterne er Heid Leganger-Krogstad, Kåre Fuglseth og Harald Hegstad.

Kirkedidaktikk er teori og praksis om kirkelig undervisning. Kirkedidaktisk arbeid er å planlegge og gjennomføre undervisning i kirka, basert på spørsmål om undervisningens hva, hvordan og hvorfor. Denne boka presenterer sentrale begreper og perspektiver som er viktige i den didaktiske refleksjonen til medarbeidere i kirkas undervisningsoppdrag. Forfatterne behandler temaer som danning, barneteologi, livsmestring og bibeldidaktikk.

Boka er en innføring i temaet kirkedidaktikk, særlig rettet mot studenter på kirkelige profesjonsstudier, samt kateketer, prester og andre kirkelige medarbeidere som vil sette seg bedre inn i grunnlagsspørsmålene i kirkelig undervisning.

Litteraturlister

Afdal, G. (2013). Religion som bevegelse: Læring, kunnskap og mediering. Universitetsforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Afdal, G., Haakedal, E., & Leganger-Krogstad, H. (1997/2006). Tro, livstolkning og tradisjon: Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk (3. oppl). Tano Aschehoug. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Alstad, G. T., & Hegstad, H. (2022). Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet: – Et bidrag til teologisk og pedagogisk grunnlagstenkning. Prismet, 73(3), 153–169. https://doi.org/10.5617/pri.9908

Biesta, G. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko (A. Sjøbu, overs.). Fagbokforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Biesta, G. (2020). Risking ourselves in education: Qualification, socialization, and subjectification revisited. Educational Theory, 70(1), 89–104. https://doi.org/10.1111/edth.12411

Biesta, G. (2023). Outline of a theory of teaching: What teaching is, what it is for, how it works, and why it requires artistry. I A.-K. Praetorius & C. Y. Charalambous (red.), Theorizing teaching. Current status and open issues (s. 253–280). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25613-4_9

Bjørndal, B., & Lieberg, S. (1978). Nye veier i didaktikken? En innføring i didaktiske emner og begreper. Aschehoug. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Dale, A. (1994). Læring i kirken: En praktisk kirkedidaktikk. IKO-forlaget. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Engeström, Y. (1987). Learning by expanding. An activity-theoretical approach to developmental research. Orienta-Konsultit. PDF i arkivet til The Laboratory of Comparative Human Cognition

Fagermoen, T. (2015). Hvilken kirke? Læring for hvem? Læringsteori, kirkeforståelse og tilrettelagt trosopplæring. I L. G. Engedal, T. Fagermoen, & A. Sandsmark (red.), Trosopplæring for alle? Læring, tro og sårbare unge (s. 31–54). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Gud gir – vi deler. Plan for trosopplæring i Den norske kirke. (2010). Den norske kirke. Plandokument på flere språk tilgjengelig fra Ressursbanken, Den norske kirke

Gundem, B. B. (2011). Europeisk didaktikk: Tenkning og viten. Universitetsforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Hauge, T. E. (2018). Å planlegge og designe undervisning. Cappelen Damm Akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Holmqvist, M. (2012). Trosopplæring som livsstil? En analyse av læringssyn i trosopplæringsplanen. Prismet, 63(1), 17–34. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Imsen, G. (2020). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (6. utgave). Universitetsforlaget. 5. utgave tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Jackson, R. (2007). European institutions and the contribution of studies of religious diversity to education for democratic citizenship. I R. Jackson, S. Miedema, W. Weisse, & J.-P. Willaime (red.), Religion and education in Europe: Developments, contexts and debates (s. 27–56). Waxmann. ResearchGate

Jensen, O. J. (2009). Den kirkelige undervisning i senmiddelalderen og under reformasjonstiden i Tyskland/Den kirkelige undervisning i Norge fra reformasjon til pietisme. I T. Seland (red.), «Lær meg din vei …»: Kristen trosopplæring i går og i dag: En historisk oversikt (s. 71–106). Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Johnsen, E. T. (2014). Religiøs læring i sosiale praksiser. En etnografisk studie av mediering, identifisering og forhandlingsprosesser i Den norske kirkes trosopplæring. Phd-avhandling, Universitetet i Oslo, Teologisk fakultet. http://hdl.handle.net/10852/48674

Kaufman, T. S., & Danbolt, L. J. (2020). Hva er praktisk teologi? Tidsskrift for praktisk teologi, 4-18 Pages. https://doi.org/10.48626/TPT.V37I1.5301

Løvlie, B. (2009). Katekese og kirkelig identitet. I T. Seland (red.), «Lær meg din vei …»: Kristen trosopplæring i går og i dag: En historisk oversikt (s. 167–186). Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Melangen, K. (2016). Kunsten å være klar: En fagbok om undervisning i kirken. Eide forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Miller-McLemore, B. J. (2012). Five misunderstandings about practical theology. International Journal of Practical Theology, 16(1), 5–26. https://doi.org/10.1515/ijpt-2012-0002

Plan for diakoni. (2020). Den norske kirke. Plandokument på kirken.no

Seland, T. (2009). Undervisning og katekese i urkirken. I «Lær meg din vei …»: Kristen trosopplæring i går og i dag: En historisk oversikt (s. 9–43). Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Skarsaune, O. (2009). Den kirkelige katekeses historie i oldtid og middelalder. I «Lær meg din vei …»: Kristen trosopplæring i går og i dag: En historisk oversikt (s. 45–70). Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Skjevesland, O., & Gullaksen, P.-O. (1999). Invitasjon til praktisk teologi: En faginnføring. Luther forlag. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Solem, K. B. (2025). Sårbarhet i konfirmasjonstiden – Muligheter og utfordringer ved tilrettelegging for sårbare unge konfirmanter i kirkens fellesskap. Masteravhandling, MF vitenskapelig høyskole. https://hdl.handle.net/11250/3212156

Trosopplæringsutvalget. (2021). Helhet, integrering og sammenheng i kirkelig undervisning og læring. Rapport med anbefalinger fra Den norske kirkes trosopplæringsutvalg 31. desember 2021. Den norske kirke. Rapporten på kirken.no

Ward, P. (2017). Introducing practical theology: Mission, ministry, and the life of the church. Baker Academic. PDF hos Durham Research Online (nedlastningslenke)

Afdal, G. (2013). Religion som bevegelse: Læring, kunnskap og mediering. Universitetsforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Alstad, G. T., & Hegstad, H. (2022). Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet: – Et bidrag til teologisk og pedagogisk grunnlagstenkning. Prismet, 73(3), 153–169. https://doi.org/10.5617/pri.9908

Asheim, I., & Mogstad, S. D. (1987). Religionspedagogikk. Universitetsforlaget. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Biesta, G. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko (A. Sjøbu, overs.). Fagbokforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Biesta, G. (2020). Risking ourselves in education: Qualification, socialization, and subjectification revisited. Educational Theory, 70(1), 89–104. https://doi.org/10.1111/edth.12411

Biesta, G. (2023). Outline of a theory of teaching: What teaching is, what it is for, how it works, and why it requires artistry. I A.-K. Praetorius & C. Y. Charalambous (red.), Theorizing teaching. Current status and open issues (s. 253–280). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25613-4_9

Bråten, I. (2002). Læring: I sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv. Cappelen Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Eidhamar, L. G. (2019). Innenfra eller utenfra, faglig eller personlig? Perspektiver i religions- og livssynsundervisningen belyst ut fra internasjonal debatt. Prismet, 69(1), 27–46. https://doi.org/10.5617/pri.6855

Engeström, Y. (1987). Learning by expanding. An activity-theoretical approach to developmental research. Orienta-Konsultit. https://lchc.ucsd.edu/mca/Paper/Engestrom/Learning-by-Expanding.pdf

Frøyen, E. (2017). Klatring som trusopplæring? Ein empirisk studie av aktivitetar i ein ferieklubb i trusopplæringa. Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet. http://hdl.handle.net/11250/2447725

Hauge, T. E. (2018). Å planlegge og designe undervisning. Cappelen Damm Akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Hauglin, O., Lorentzen, H., & Mogstad, S. D. (red.). (2008). Kunnskap, opplevelse og tilhørighet: Evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform. Fagbokforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Hegstad, H., Selbekk, A. S., & Aagedal, O. (2008). Når tro skal læres: Sju fortellinger om lokal trosopplæring. Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Holmqvist, M. (2012). Trosopplæring som livsstil? En analyse av læringssyn i trosopplæringsplanen. Prismet, 63(1), 17–34. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Johnsen, E. T. (2013). Læring inn i den kristne religionen. Mediering og subjektivering. Prismet, 64(3), 173–201. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Johnsen, E. T. (2014). Religiøs læring i sosiale praksiser. En etnografisk studie av mediering, identifisering og forhandlingsprosesser i Den norske kirkes trosopplæring. [Phd-avhandling, Universitetet i Oslo, Teologisk fakultet]. http://hdl.handle.net/10852/48674

Johnsen, E. T. (2017). Religionsvitenskapelig fornyelse med pedagogisk slagside. Teologisk tidsskrift, 6(4), 322–337. https://doi.org/10.18261/issn.1893-0271-2017-04-04

Johnsen, E. T., & Afdal, G. (2020). Practice theory in empirical practical theological research: The scientific contribution of LETRA. Tidsskrift for praktisk teologi, 37(2), 58–76. https://doi.org/10.48626/tpt.v37i2.5322

Mogstad, S. D. (2013). Fra matavfall til NÅDE. Prismet, 64(2), 79–94. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Plan for kirkelig undervisning og læring. Overordnet del. (2024). Den norske kirke. Ressursbanken, Den norske kirke

Paavola, S., & Hakkarainen, K. (2005). The knowledge creation metaphor – an emergent epistemological approach to learning. Science & Education, 14(6), 535–557. https://doi.org/10.1007/s11191-004-5157-0

Rytzler, J. (2017). Teaching as attention formation: A relational approach to teaching and attention. Phd-avhandling, Mälardalens högskola. ResearchGate

Sfard, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27(2), 4–13. ResearchGate

Skodvin, A. (2023). Opphavet til Vygotskys perspektiver: Piagets og Vygotskys teorier om barns utvikling av tenkning og tale. I A.-C. Faldet, T.-A. Skrefsrud, & H. M. Somby (red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv: Muligheter og konsekvenser for opplæringen (s. 19–41). Cappelen Damm Akademisk/NOASP. https://doi.org/10.23865/noasp.191.ch2

Trosopplæringsutvalget. (2021). Helhet, integrering og sammenheng i kirkelig undervisning og læring. Rapport med anbefalinger fra Den norske kirkes trosopplæringsutvalg 31. desember 2021. Den norske kirke. Rapporten på kirken.no

Østrem, S. (2007). Barns perspektiv og kirken som læringsarena. I E. T. Johnsen (red.), Barneteologi og kirkens ritualer (s. 93–101). Det praktisk-teologiske seminar. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Benner, D. (2023). On affirmativity and non-affirmativity in the context of theories of education and Bildung. I M. Uljens (red.), Non-affirmative theory of education and Bildung (s. 21–59). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-30551-1_2

Fuglseth, K. (red.). (2018). Kategorial danning og bruk av IKT i undervisning (Open access). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/97882150294502018

Fuglseth, K. (2024). Å etablere eit fagsyn i KRLE. I K. Fuglseth & T.-A. Skrefsrud (red.), Innføring i KRLE-didaktikk: Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn (2. utg., s. 19–39). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Johnsen, E. T. (2008). Barneteologi møter trosopplæring til gjensidig kritisk dialog. I S. Sagberg (red.), Barnet i trosopplæringen: Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (s. 10–33). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Klafki, W. (1995). Didactic analysis as the core of preparation of instruction (Didaktische Analyse als Kern der Unterrichtsvorbereitung). Journal of Curriculum Studies, 27(1), 13–30. https://doi.org/10.1080/0022027950270103 (Opprinnelig verk utgitt 1958)

Klafki, W. (1996). Kategorial dannelse. Bidrag til en dannelsesteoretisk fortolkning av moderne didaktikk (A. Gylland, overs.). I E. L. Dale (red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster. Ad Notam Gyldendal. (Opprinnelig verk utgitt 1959) Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Løvlie, L. (2016). Innledning. I I. Kant, Om pedagogikk (s. 19–38). Aschehoug.  Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Plan for kirkelig undervisning og læring. Overordnet del. (2024). Den norske kirke. Ressursbanken, Den norske kirke

Stålsett, S. J. (2018). «Jeg oppfattet det lite grann annerledes»: Barneteologi og trosopplæring – setter barnas gudserfaring spor i trosopplæringens innhold? I K. Graff-Kallevåg & T. S. Kaufman (red.), Byggekloss-spiritualitet? En studie av spiritualitet i Den norske kirkes trosopplæring (s. 146–159). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Svenska kyrkans teologiska kommitté. (2023). Teologisk bildning. En utmaning för Svenska kyrkan. Svenska kyrkan. PDF tilgjengelig fra Svenska kyrkan

Uljens, M. (red.). (2023). Non-affirmative theory of education and Bildung. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-30551-1

Antonovsky, A. (1979). Health, stress, and coping. Jossey-Bass. PDF fra Ragged University

Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11(1), 11–18. https://doi.org/10.1093/heapro/11.1.11

Avdem, J. (2025). Folkehelse og livsmestring i skolen – kompetanse eller danning? Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 11(1). https://doi.org/10.23865/ntpk.v11.6840

Birkedal, E. (2001). «Noen ganger tror jeg på Gud, men …» En undersøkelse av gudstro og erfaring med religiøs praksis i tidlig ungdomsalder. Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Birkedal, E. (2012). Barn, tro, livstolkning. I Livstolkning og livsmestring (s. 57–75). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Bjerklund, M., & Åmot, I. (2020). Livsmestring i den samiske barnehagen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6, 207–221. https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931

Blikstad-Balas, M. (2024). Literacy. I Store norske leksikon. https://snl.no/literacy

Brunstad, P. O. (1998). Ungdom og livstolkning: En studie av unge menneskers tro og fremtidsforventninger. Tapir. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Danbolt, L. J., & Stifoss-Hanssen, H. (2014). Ritualisering: Å skape mening gjennom symbolske handlinger. I L. J. Danbolt, L. G. Engedal, H. Stifoss-Hanssen, K. Hestad, & L. Lien (red.), Religionspsykologi (s. 203–216). Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Danielsen, A. G. (2021). Lærerens arbeid med livsmestring. Fagbokforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Frøyen, E. (2017). Klatring som trusopplæring? Ein empirisk studie av aktivitetar i ein ferieklubb i trusopplæringa. Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet. http://hdl.handle.net/11250/2447725

Fugelli, P., & Ingstad, Benedicte, H. (2014). Religion og helse. I L. J. Danbolt, L. G. Engedal, H. Stifoss-Hanssen, K. Hestad, & L. Lien (red.), Religionspsykologi (s. 287–302). Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Grandal, K. (2007). Gir konfirmantbøkene hjelp til å mestre livet? En undersøkelse av tre konfirmantbøkers teologi. I E. T. Johnsen (red.), Barneteologi og kirkens ritualer. Perspektiver på trosopplæring, barn og konfirmanter (s. 209–221). Det praktisk-teologiske seminar. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Greve, A. (2017). Mestrer du livet? Gode barnehageliv. https://uni.oslomet.no/godebarnehageliv/2017/03/26/mestrer-du-livet/

Greve, A. (2019). Hvordan kan vi lære barn å mestre livet? Prismet, 70(1), 47–52. https://doi.org/10.5617/pri.6856

Gud gir – vi deler. Plan for trosopplæring i Den norske kirke. (2010). Den norske kirke. Plandokument på flere språk tilgjengelig fra Ressursbanken, Den norske kirke

Halstensen, K. (2014). Når mennesket knytter bånd til Gud – tilknytningsteoriens bidrag til kunnskap om gudsrelasjonens egenart og funksjon. I L. J. Danbolt, L. G. Engedal, H. Stifoss-Hanssen, K. Hestad, & L. Lien (red.), Religionspsykologi (s. 113–126). Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Harsem, I. (2009). Barns livsmestring og livstolkning. Et kvalitativt studium av trosopplæringsprosjekt med fokus på barn i alderen 6–12 år. Masteravhandling, Diakonhjemmet høgskole. http://hdl.handle.net/11250/98022

Harsem, I., & Jordheim, K. (2011). Livstolkning og livsmestring. Et hefte til inspirasjon i trosopplæringsarbeid! (No. 2011/7). Diakonhjemmet høgskole. http://hdl.handle.net/11250/98601

Hartman, S. (2000). Livstolkning hos barn och unga. I E. Almén, R. Furenhed, S. G. Hartman, & B. Skogar (red.), Livstolkning och värdegrund. Att undervisa om religion, livsfrågor och etik (s. 53–101). Linköpings universitet. Open access i DiVA

Hegstad, H., Selbekk, A. S., & Aagedal, O. (2008). Når tro skal læres: Sju fortellinger om lokal trosopplæring. Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Henriksen, J.-O. (2025). Når troen ødelegger sjelen. Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Johnsen, E. T. (2025). Sex-metaforer som snakker sant. Vårt Land, 3. april. https://www.vl.no/verdidebatt/sex-metaforer-som-snakker-sant/9563311

Jordheim, K. (2019). Livsmestring i kirke og skole. Å kunne møte livet i gode og onde dager. Prismet, 1, 63–71. https://doi.org/10.5617/pri.6858

Kunnskapsdepartementet. (2017a). Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Udir. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/

Kunnskapsdepartementet. (2017b). Rammeplan for barnehagen. Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/

Lannem, T. S., & Stifoss-Hanssen, H. (red.). (2006). Metode, mål og mening i Den norske kirkes trosopplæringsreform. Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Leganger-Krogstad, H. (2024). Bibeldidaktikk del 2. Bibelfortellingenes relevans for livsmestring og virkelighetsforståelse. Videoforelesning. https://iko.no/webinar/bibeldidaktikk

Lindström, B., & Eriksson, M. (2015). Haikerens guide til salutogenese. Helsefremmende arbeid i et salutogent perspektiv. Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Meningen med meg. (2025). Den norske kirke, Ressursbanken. https://ressursbanken.kirken.no/nn-NO/diakoni/metoder/meningen%20med%20meg/

NOU 2000: 26. (2000). «...til et åpent liv i tro og tillit». Dåpsopplæring i Den norske kirke. Kultur- og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2000-26/id143250

NOU 2015: 8. (2015). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001

Nygaard, M. R. (2018). «Å gi de unge noe å leve på?» Livsmestring i Den norske kirkes trosopplæringsarbeid. I K. Graff-Kallevåg & T. S. Kaufman (red.), Byggekloss-spiritualitet? En studie av spiritualitet i Den norske kirkes trosopplæring (s. 162–185). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Plan for kirkelig undervisning og læring. Overordnet del. (2024). Den norske kirke. Ressursbanken, Den norske kirke/

Rystad, L. S. (2019). I wish we could fast forward it: Negotiating the practice of preaching. Homiletic, 44(2). https://doi.org/10.15695/hmltc.v44i2.4777

Sommerschild, H. (1998). Mestring som styrende begrep. I B. Gjærum, B. Grøholt, & H. Sommerschild (red.), Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom og foreldre (s. 21–63). Tano Aschehoug. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Størksen, I. (red.). (2018). Livsmestring og livsglede i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Svenska kyrkans teologiska kommitté. (2023). Teologisk bildning. En utmaning för Svenska kyrkan. Svenska kyrkan. PDF til nedlastning, Svenska kyrkan

Sælebakke, A. (2018). Livsmestring i skolen. Et relasjonelt perspektiv. Gyldendal. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Thomassen, M. (2017). Konfirmanter som ministranter i gudstjenesten. I E. T. Johnsen (red.), Gudstjenester med konfirmanter. En praktisk-teologisk dybdestudie med teoretisk bredde (s. 119–156). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Torbjørnsen, T. (2014). Religiøs mestring. I L. J. Danbolt, L. G. Engedal, H. Stifoss-Hanssen, K. Hestad, & L. Lien (red.), Religionspsykologi (s. 127–141). Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Warholm, L. M. (2025). Livsmestring i barnehagen: Et misvisende begrep. Aftenposten, 24. juni. https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/Gy713q/livsmestring-i-barnehagen-et-misvisende-begrep

Østrem, S. (2016). Aktivitetskirke og sosialiseringarena – eller noe helt annet? Nytt norsk kirkeblad, 17(6), 7–18. https://www.tf.uio.no/forskning/publikasjoner/nytt-norsk-kirkeblad/nnk-i-pdf/nnk-2016-6.pdf

Cavalletti, S. (2009). Barnets religiøse potensial: Beskrivelse av erfaringer med barn fra 3 til 6 år (I. M. Brorson, overs.). Den gode hyrde katekese – Norge. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Cavalletti, S. (2011). Barnets religiøse potensial i alderen 6 til 12 år: Beskrivelse av erfaringer (I. M. Brorson, overs.). Den gode hyrde katekese – Norge. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Freire, P. (1999). De undertryktes pedagogikk (S. Lie, overs.; 2. utg.). Ad notam Gyldendal. (Opprinnelig verk utgitt 1970) Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Hartman, S. (2000). Livstolkning hos barn och unga. I E. Almén, R. Furenhed, S. G. Hartman, & B. Skogar (red.), Livstolkning och värdegrund. Att undervisa om religion, livsfrågor och etik (s. 53–101). Linköpings universitet. Open access i DiVA

Hilkert, M. (2013). Theologisieren mit Kindern. Calwer Verlag. https://www.calwer.com/media/39/ZM_4150_Theologisieren_mit_Kindern.pdf

Jacobs, N. L. (2023). Speaking with us, not for us: Neurodiversity, theology and justice. Journal of Disability & Religion, 1–22. https://doi.org/10.1080/23312521.2023.2249448

Johnsen, E. T. (2008). Barneteologi møter trosopplæring til gjensidig kritisk dialog. I S. Sagberg (red.), Barnet i trosopplæringen: Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (s. 10–33). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Johnsen, E. T. (2014). Religiøs læring i sosiale praksiser. En etnografisk studie av mediering, identifisering og forhandlingsprosesser i Den norske kirkes trosopplæring. Phd-avhandling, Universitetet i Oslo, Teologisk fakultet. http://hdl.handle.net/10852/48674

Johnsen, E. T. (2022). Barneteologi, trosopplæring og religionspedagogikk. Prismet, 73(3), 217–233. https://doi.org/10.5617/pri.9916

Kaul, D. (2007). «Skjønte dere ikke at jeg måtte være i min Fars hus?» Premisser for en grenseoppgang mellom barneteologi og religionspedagogikk. I E. T. Johnsen (red.), Barneteologi og kirkens ritualer: Perspektiver på trosopplæring, barn og konfirmanter (s. 55–92). Det praktisk-teologiske seminar. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Leganger-Krogstad, H. (2018). Hvordan foregår bibelundervisningen i trosopplæringen i Den norske kirke? (MF-rapport 4:2018). MF vitenskapelig høyskole. https://hdl.handle.net/11250/2839294

Leganger-Krogstad, H. (2019). Barns og unges respons på bibelundervisning i Den norske kirke (MF-rapport 1:2019). MF vitenskapelig høyskole. http://hdl.handle.net/11250/2622280

Sagberg, S. (2007). Skjult eller synlig spiritualitet. Trosopplæringsreformen i lys av forskning på barns spiritualitet. I S. Sagberg (red.), Barnet i trosopplæringen: Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (s. 51–77). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Sjaastad, E. (2014). Barnet som subjekt i teologien: Et møte med barneteologien. I Barnetro og trosopplæring: Festskrift til Egil Sjaastad på 65-årsdagen (s. 35–53). Fagbokforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Skagen, K. (2024). Paulo Freire. Snl.no, versjon 25. november 2024. Paulo Freire hos SNL

Skagen, K. (2025). John Dewey. Snl.no, versjon 24. februar 2025. John Dewey hos SNL

Solheim, M. (2022). Leik og Sprell: En studie av læringssyn og synet på barnet som teologisk subjekt i kirkelig undervisning. Masteravhandling, MF vitenskapelig høyskole. https://hdl.handle.net/11250/3010534

Stålsett, S. J. (2007). «Barna roper i helligdommen»: For en urovekkende barneteologi. I E. T. Johnsen (red.), Barneteologi og kirkens ritualer: Perspektiver på trosopplæring, barn og konfirmanter (s. 31–42). Det praktisk-teologiske seminar. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Stålsett, S. J. (2018). «Jeg oppfattet det lite grann annerledes»: Barneteologi og trosopplæring – setter barnas gudserfaring spor i trosopplæringens innhold? I K. Graff-Kallevåg & T. S. Kaufman (red.), Byggekloss-spiritualitet? En studie av spiritualitet i Den norske kirkes trosopplæring (s. 146–159). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Sæbø, O. K. (2010). Gudsbarnet: Om barnetroens hemmeligheter og en ny trosopplæring. Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår

Søndagsskolen. (2021). Søndagsskolens fem fingerregler om barn og tro. Søndagsskolen Norge. PDF på Søndagsskolens nettsider

Thomassen, M. (2017). Konfirmanter som ministranter i gudstjenesten. I E. T. Johnsen (red.), Gudstjenester med konfirmanter. En praktisk-teologisk dybdestudie med teoretisk bredde (s. 119–156). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Zimmermann, M. (2015). Kindertheologie. I Wissenschaftlich Religionspädagogisches Lexikon im Internet (WiReLex). Deutsche Bibelgesellschaft. WiReLex

Øystese, R. (2008). Gudsrikeleiken: Grunnleggende didaktiske idéer bak Gudsrikeleiken som metode. I S. Sagberg (red.), Barnet i trosopplæringen: Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn. IKO-Forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Breidlid, H., & Nicolaisen, T. (2024). I begynnelsen var fortellingen (3. utg.). Universitetsforlaget. 1. utg. tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Buch-Hansen, G., M. B. Kartzow og A. R. Solevåg (red.) (2013). Metodemangfold og Det nye testamentet: I fotsporene til den etiopiske evnukken. Cappelen Damm akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Dahle, M. S. (2017). Worldview formation and the Disney universe. A case study on media engagement in youth ministry. Journal of Youth and Theology, 16(1), 60–80. https://doi.org/10.1163/24055093-01601005

Frøyen, E. (2017). Klatring som trusopplæring? Ein empirisk studie av aktivitetar i ein ferieklubb i trusopplæringa. Masteravhandling, Det teologiske menighetsfakultet. https://hdl.handle.net/11250/2447725

Gud gir – vi deler. Plan for trosopplæring i Den norske kirke. (2010). Den norske kirke. Plandokument på flere språk tilgjengelig fra Ressursbanken, Den norske kirke

Haakedal, E. (2023). Elevtekster, læreboktekster og hellig tekst. En empirisk og praksisnær utforskning av hellig tekst-didaktikk. IKO-Forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Håkonseth, A. (2015). Utprøving av Tidslinjen – den store fortellingen i Bibelen. Aksjonsforskning for utvikling av et bibeldidaktisk redskap i trosopplæring. Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet. https://hdl.handle.net/11250/294186

Håkonseth, A. (red), H. Leganger-Krogstad, F. Granerud, H. Heitmann & J. M. Aagedal (2015). Tidslinjen. Lærerveiledning. Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Jellesen, M. P. (2020). Sporets didaktik. Kristendom som historie og kulturarv i religionsundervisningen. Prismet, 71(4), 407–420. https://doi.org/10.5617/pri.8368

Leganger-Krogstad, H. (1991). Bibelfortellinger og overteksting. Prismet, 42(4): 152–159. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Leganger-Krogstad, H. (2011). Jesu liknelser – pedagogiske perler? I K. Gunleiksrud (red.): Bibelfortellinger: Metode og formidling (s. 152–164). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Leganger-Krogstad, H. (2015). Innledning. I A. Håkonseth (red.), H. Leganger-Krogstad, F. Granerud, H. Heitmann & J. M. Aagedal: Tidslinjen. Lærerveiledning (s. 6–49). Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Leganger-Krogstad, H. (2018). Hvordan foregår bibelundervisning i trosopplæringen i Den norske kirke? (MF-rapport 4:2018). MF vitenskapelig høyskole. https://hdl.handle.net/11250/2839294

Leganger-Krogstad, H. (2019). Barns og unges respons på bibelundervisning i Den norske kirke. (MF-rapport 1:2019). MF vitenskapelig høyskole. https://hdl.handle.net/11250/2622280

Leganger-Krogstad, H. (2021a). Lese kunstbilder eller skulpturer. I M. Gullhaugen & G. L. Øierud (red.): Samarbeid mellom skole og kirke i et livssynsåpent samfunn (s. 120–126). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Leganger-Krogstad, H., Langkaas, R., Engen, N., Nygård, I. H., & Skeie, S. (2015). Konfirmantbibelen lærerveiledning. Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Lerheim, B. (2016). Trosopplæring for Guds små prinsesser? Teologi, kjønn og læring i bibelbøker for barn. Prismet, 67(1): 19–34. https://doi.org/10.5617/pri.4519

Midttun, A., Tveito, H. B. S., & Joachimsen, K. (2018). Bibelen i utvalgte lokale trosopplæringsplaner i Den norske kirke. (MF-rapport 1:2018). MF vitenskapelig høyskole. https://hdl.handle.net/11250/2501989

Plan for kirkelig undervisning og læring. Overordnet del. (2024). Den norske kirke. Ressursbanken, Den norske kirke

Reinertsen, E. A. (2018). «I utgangspunktet velger vi lignelser som er sentrale»: «Kjernens» kostnad i trosopplæringens lignelseslæring. Prismet, 69(4), 263–279. https://doi.org/10.5617/pri.6587

Smemo, D. K. (2002). Bibelsk navnebok. Verbum. Tilgang for norske IP-adresser, NB

Smemo, D. K. (2014). Skriften på veggen: og andre bibelord i dagligtale. Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Tønnessen, E. S. (2014). Mellom undring og parodi. Religion i nyere bildebøker for barn. I Ø. T. Gulliksen & Å. Justnes (red.): Fra svar til undring. Kristendom i norske samtidstekster (s. 121–143). Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Utdanningsdirektoratet (2020). Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03). Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/rle01-03

Vesterberg, C. (2017). Hvordan responderer konfirmanter på kirkens påskefortelling?: en kvalitativ studie av en konfirmasjonsundervisning med vekt på hvilke følger konfirmantenes respons kan ha for undervisningens innhold og metoder. Masteravhandling, Det teologiske menighetsfakultet. https://hdl.handle.net/11250/2447717

Aadland, I. (2019). Kvinna i den kulturelle bibelen. Ein analyse av nyare norske barne- og ungdomsbiblar. Prismet, 70(2), 141–159. https://doi.org/10.5617/pri.6957

Alstad, G. T., & Hegstad, H. (2022). Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet: – Et bidrag til teologisk og pedagogisk grunnlagstenkning. Prismet, 73(3), 153–169. https://doi.org/10.5617/pri.9908

Biesta, G. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko (A. Sjøbu, overs.). Fagbokforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Biesta, G. (2020). Risking ourselves in education: Qualification, socialization, and subjectification revisited. Educational Theory, 70(1), 89–104. https://doi.org/10.1111/edth.12411

Biesta, G. (2023). Outline of a theory of teaching: What teaching is, what it is for, how it works, and why it requires artistry. I A.-K. Praetorius & C. Y. Charalambous (red.), Theorizing teaching. Current status and open issues (s. 253–280). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25613-4_9

Dale, A. (1994). Læring i kirken: En praktisk kirkedidaktikk. IKO-forlaget. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Fuglseth, K., Haakedal, E., & Schmidt, U. (2012). Lokale trusopplæringsplanar: Innhald og prosess. KIFO. PDF på kifo.no

Gud gir – vi deler. Plan for trosopplæring i Den norske kirke. (2010). Den norske kirke. Plandokument på flere språk tilgjengelig fra Ressursbanken, Den norske kirke

Holmqvist, M. (2012). Trosopplæring som livsstil? En analyse av læringssyn i trosopplæringsplanen. Prismet, 63(1), 17–34. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Håkonseth, A. (2015). Utprøving av Tidslinjen – den store fortellingen i Bibelen. Aksjonsforskning for utvikling av et bibeldidaktisk redskap i trosopplæring. Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet. http://hdl.handle.net/11250/294186

Håkonseth, A. (red.), Leganger-Krogstad, H., Heitmann, H., Aagedal, J., & Granerud, F. (2015). Tidslinjen lærerveiledning. Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Imsen, G. (2020). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (6. utg.). Universitetsforlaget. 5. utgave tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Johnsen, E. T. (2013). Læring inn i den kristne religionen. Mediering og subjektivering. Prismet, 64(3), 173–201. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Leganger-Krogstad, H. (2008). Smake og kjenne. Lys og Liv, 74(4), 16–17. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Plan for kirkelig undervisning og læring. Overordnet del. (2024). Den norske kirke. https://ressursbanken.kirken.no/nb-NO/trosopplaering/planarbeid/plan_for_kirkelig_undervisning_og_l%C3%A6ring_overordnet_del/

Rystad, L. S. (2019). I wish we could fast forward it: Negotiating the practice of preaching. Homiletic, 44(2). https://doi.org/10.15695/hmltc.v44i2.4777

Østrem, S. (2016). Aktivitetskirke og sosialiseringarena – eller noe helt annet? Nytt norsk kirkeblad, 17(6), 7–18. https://www.tf.uio.no/forskning/publikasjoner/nytt-norsk-kirkeblad/nnk-i-pdf/nnk-2016-6.pdf

Austnaberg, H. (2017). «Alle støttar trusopplæringa.» Tverrfagleg samarbeid mellom prestar og undervisningstilsette i utvikling av trusopplæringa. Prismet, 68(3), 211–229. https://doi.org/10.5617/pri.5550

Botvar, P. K., Brottveit, Å., Hoel, N., Haakedal, E., & Schmidt, U. (2015). Avsluttet reform eller fortsatt læring og utvikling? Trosopplæring som arbeidsform i menighetene. KIFO. https://www.kifo.no/wp-content/uploads/2018/03/KIFO-rapport-2015_1-til-web.pdf

Dåp, nattverd og embete (1983). Verbum. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Ekre, E. L. (2019). Kateketutdanning – i går, i dag, i morgon. Prismet, 70(3), 207–216. https://doi.org/10.5617/pri.7143

Hegstad, H. (2009a). Den virkelige kirke: Bidrag til ekklesiologien. Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Hegstad, H. (2009b). «Én kropp, mange lemmer»: Skisse til tjenesteteologi for Den norske kirke. Halvårsskrift for praktisk teologi, 26(2), 29–38. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Hjertenæs, M. (2001). Eit spørsmål om identitet – perspektiv på kateketane i Den norske kyrkja. I J. O. Ulstein (red.), Kateketen i fokus: Nokre perspektiv på katekettenesta. Tapir Akademisk Forlag. Tilgang for norske IP-adresser, NB

Holien, A. (2023). I det lange løp: En undersøkelse av hva som bidrar til at undervisningstjenesten i Den norske kirke kan være en livslang tjeneste. KUFO. https://web.archive.org/web/20250208033026/https://www.kufo.org/wp-content/uploads/2023/06/I-det-lange-lop-5.-juni.pdf

Håkonseth, A. G. (2019). Trosopplæringsplanen som kunnskapsressurs – med taus kunnskap som kilde. Prismet, 70(3), 241–255. https://doi.org/10.5617/pri.7147

Kateketlova. (1969). Lov om kateketteneste. I Lover (vedtatt på det 113. Ordentlige Storting), 1968–1969 (s. 136). Skannet versjon på stortinget.no

Kirkerådet. (1976). Tjenester og stillinger i Den norske kirke. Bispedømmenes fellesråd – Kirkerådet. Tilgang for norske IP-adresser, NB

NOU 2000: 26. (2000). «... til et åpent liv i tro og tillit». Dåpsopplæring i Den norske kirke. Kultur- og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2000-26/id143250

Nygaard, M. R. (2015). Caring to Know or Knowing to Care? Knowledge Creation and Care in Deacons’ Professional Practice in the Church of Norway. Phd-avhandling, Det teologiske Menighetsfakultet. https://hdl.handle.net/11250/2764399

Nygaard, M. R., & Afdal, G. (2013). Deacons’ professional practice as knowledge creation. Taking «see-judge-act» a step further. Prismet, 64(2), 107–121. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB

Reform av Den norske kirke: Innstilling fra det frivillige kirkeråds reformkommisjon av 1965 (1969). Nomi. Tilgang for norske IP-adresser, NB

Retningslinjer for kateketens og diakonens gudstjenstlige funksjoner (2021). Fastsatt av Kirkemøtet 14. november 2021. https://www.kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/slik-styres-kirken/lover-og-regler/regelverk%202021/retningslinjer%20for%20kateketens%20og%20diakonens%20gudstjenstlige%20funksjoner%202021.pdfhttps://www.kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/slik-styres-kirken/lover-og-regler/regelverk%202021/retningslinjer%20for%20kateketens%20og%20diakonens%20gudstjenstlige%20funksjoner%202021.pdf

Sirris, S. (2022). Profesjon og ledelse i Den norske kirke: Organisering av arbeid i en kirke i endring. Cappelen Damm Akademisk/NOASP. https://doi.org/10.23865/noasp.154

Skarsaune, H. (2019). Oppdrag, identitet og samarbeid: Kateket i praksis gjennom 50 år. Prismet, 70(3), 199–206. https://doi.org/10.5617/pri.7142

Skau, G. M. (2024). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker (6. utg.). Cappelen Damm Akademisk. 3. utg. tilgjengelig for norske IP-adresser, NB

Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateketer (2021). Fastsatt av Kirkemøtet 16. november 2021. https://www.kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/slik-styres-kirken/lover-og-regler/regelverk%202021/tjenesteordning%20med%20kvalifikasjonskrav%20for%20kateketer%202021.pdf

Ulstein, J. O. (2019). Kateketteneste og embetssyn – vigsling til kva? Prismet, 70(3), 187–198. https://doi.org/10.5617/pri.7141

Aarflot, A. (2001). Embetsteologi og vigsling: Bispemøtets rolle i utformingen av nye tjenester og vigslingsliturgier i Den norske kirke. I J. O. Ulstein (red.), Kateketen i fokus: Nokre perspektiv på katekettenesta (s. 129–152). Tapir Akademisk Forlag. Tilgang for norske IP-adresser, NB

 

Vedtak i kirkelige organer:

Bispemøtet:

BM 3/10 Diakontjenesten i kirkens tjenestemønster

BM 32/14 Læresak – undervisningstjenesten – se protokollen s. 7–10

BM 7/23 Justering av vigslingsliturgiene i Den norske kirke – se protokollen s. 7–8

 

Kirkemøtet:

KM 08/04 Diakonal tjeneste i Den norske kirke – saksdokumenter Kirkemøtet 2004

KM 9/11 Diakontjenesten i kirkens tjenestemønster – saksdokumenter Kirkemøtet 2011

KM 07/15 Undervisningstjenesten i Den norske kirke – saksdokumenter Kirkemøtet 2015

asbjorn_2022
Asbjørn G. Håkonseth

Foredrag, kurs og seminarer

Asbjørn G. Håkonseth er fagredaktør for boka, og har skrevet de fleste kapitlene. Han vil veldig gjerne formidle fagstoffet, og skape refleksjon om det, for kirkelige medarbeidere. Inviter ham gjerne til fagdager, prostisamlinger og kurs for ansatte, eller til inspirasjonskvelder for menighetsråd.

Ta kontakt: asbjorn.hakonseth@iko.no; tlf. 99369800

Les mer om Asbjørn