Antonovsky, A. (1979). Health, stress, and coping. Jossey-Bass. PDF fra Ragged University
Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11(1), 11–18. https://doi.org/10.1093/heapro/11.1.11
Avdem, J. (2025). Folkehelse og livsmestring i skolen – kompetanse eller danning? Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 11(1). https://doi.org/10.23865/ntpk.v11.6840
Birkedal, E. (2001). «Noen ganger tror jeg på Gud, men …» En undersøkelse av gudstro og erfaring med religiøs praksis i tidlig ungdomsalder. Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB
Birkedal, E. (2012). Barn, tro, livstolkning. I Livstolkning og livsmestring (s. 57–75). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Bjerklund, M., & Åmot, I. (2020). Livsmestring i den samiske barnehagen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6, 207–221. https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931
Blikstad-Balas, M. (2024). Literacy. I Store norske leksikon. https://snl.no/literacy
Brunstad, P. O. (1998). Ungdom og livstolkning: En studie av unge menneskers tro og fremtidsforventninger. Tapir. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB
Danbolt, L. J., & Stifoss-Hanssen, H. (2014). Ritualisering: Å skape mening gjennom symbolske handlinger. I L. J. Danbolt, L. G. Engedal, H. Stifoss-Hanssen, K. Hestad, & L. Lien (red.), Religionspsykologi (s. 203–216). Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Danielsen, A. G. (2021). Lærerens arbeid med livsmestring. Fagbokforlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Frøyen, E. (2017). Klatring som trusopplæring? Ein empirisk studie av aktivitetar i ein ferieklubb i trusopplæringa. Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet. http://hdl.handle.net/11250/2447725
Fugelli, P., & Ingstad, Benedicte, H. (2014). Religion og helse. I L. J. Danbolt, L. G. Engedal, H. Stifoss-Hanssen, K. Hestad, & L. Lien (red.), Religionspsykologi (s. 287–302). Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Grandal, K. (2007). Gir konfirmantbøkene hjelp til å mestre livet? En undersøkelse av tre konfirmantbøkers teologi. I E. T. Johnsen (red.), Barneteologi og kirkens ritualer. Perspektiver på trosopplæring, barn og konfirmanter (s. 209–221). Det praktisk-teologiske seminar. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Greve, A. (2017). Mestrer du livet? Gode barnehageliv. https://uni.oslomet.no/godebarnehageliv/2017/03/26/mestrer-du-livet/
Greve, A. (2019). Hvordan kan vi lære barn å mestre livet? Prismet, 70(1), 47–52. https://doi.org/10.5617/pri.6856
Gud gir – vi deler. Plan for trosopplæring i Den norske kirke. (2010). Den norske kirke. Plandokument på flere språk tilgjengelig fra Ressursbanken, Den norske kirke
Halstensen, K. (2014). Når mennesket knytter bånd til Gud – tilknytningsteoriens bidrag til kunnskap om gudsrelasjonens egenart og funksjon. I L. J. Danbolt, L. G. Engedal, H. Stifoss-Hanssen, K. Hestad, & L. Lien (red.), Religionspsykologi (s. 113–126). Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Harsem, I. (2009). Barns livsmestring og livstolkning. Et kvalitativt studium av trosopplæringsprosjekt med fokus på barn i alderen 6–12 år. Masteravhandling, Diakonhjemmet høgskole. http://hdl.handle.net/11250/98022
Harsem, I., & Jordheim, K. (2011). Livstolkning og livsmestring. Et hefte til inspirasjon i trosopplæringsarbeid! (No. 2011/7). Diakonhjemmet høgskole. http://hdl.handle.net/11250/98601
Hartman, S. (2000). Livstolkning hos barn och unga. I E. Almén, R. Furenhed, S. G. Hartman, & B. Skogar (red.), Livstolkning och värdegrund. Att undervisa om religion, livsfrågor och etik (s. 53–101). Linköpings universitet. Open access i DiVA
Hegstad, H., Selbekk, A. S., & Aagedal, O. (2008). Når tro skal læres: Sju fortellinger om lokal trosopplæring. Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Henriksen, J.-O. (2025). Når troen ødelegger sjelen. Verbum. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Johnsen, E. T. (2025). Sex-metaforer som snakker sant. Vårt Land, 3. april. https://www.vl.no/verdidebatt/sex-metaforer-som-snakker-sant/9563311
Jordheim, K. (2019). Livsmestring i kirke og skole. Å kunne møte livet i gode og onde dager. Prismet, 1, 63–71. https://doi.org/10.5617/pri.6858
Kunnskapsdepartementet. (2017a). Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Udir. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/
Kunnskapsdepartementet. (2017b). Rammeplan for barnehagen. Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/
Lannem, T. S., & Stifoss-Hanssen, H. (red.). (2006). Metode, mål og mening i Den norske kirkes trosopplæringsreform. Tapir Akademisk Forlag. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Leganger-Krogstad, H. (2024). Bibeldidaktikk del 2. Bibelfortellingenes relevans for livsmestring og virkelighetsforståelse. Videoforelesning. https://iko.no/webinar/bibeldidaktikk
Lindström, B., & Eriksson, M. (2015). Haikerens guide til salutogenese. Helsefremmende arbeid i et salutogent perspektiv. Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Meningen med meg. (2025). Den norske kirke, Ressursbanken. https://ressursbanken.kirken.no/nn-NO/diakoni/metoder/meningen%20med%20meg/
NOU 2000: 26. (2000). «...til et åpent liv i tro og tillit». Dåpsopplæring i Den norske kirke. Kultur- og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2000-26/id143250
NOU 2015: 8. (2015). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001
Nygaard, M. R. (2018). «Å gi de unge noe å leve på?» Livsmestring i Den norske kirkes trosopplæringsarbeid. I K. Graff-Kallevåg & T. S. Kaufman (red.), Byggekloss-spiritualitet? En studie av spiritualitet i Den norske kirkes trosopplæring (s. 162–185). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Plan for kirkelig undervisning og læring. Overordnet del. (2024). Den norske kirke. Ressursbanken, Den norske kirke/
Rystad, L. S. (2019). I wish we could fast forward it: Negotiating the practice of preaching. Homiletic, 44(2). https://doi.org/10.15695/hmltc.v44i2.4777
Sommerschild, H. (1998). Mestring som styrende begrep. I B. Gjærum, B. Grøholt, & H. Sommerschild (red.), Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom og foreldre (s. 21–63). Tano Aschehoug. Tilgjengelig for norske IP-adresser, NB
Størksen, I. (red.). (2018). Livsmestring og livsglede i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Svenska kyrkans teologiska kommitté. (2023). Teologisk bildning. En utmaning för Svenska kyrkan. Svenska kyrkan. PDF til nedlastning, Svenska kyrkan
Sælebakke, A. (2018). Livsmestring i skolen. Et relasjonelt perspektiv. Gyldendal. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Thomassen, M. (2017). Konfirmanter som ministranter i gudstjenesten. I E. T. Johnsen (red.), Gudstjenester med konfirmanter. En praktisk-teologisk dybdestudie med teoretisk bredde (s. 119–156). IKO-forlaget. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Torbjørnsen, T. (2014). Religiøs mestring. I L. J. Danbolt, L. G. Engedal, H. Stifoss-Hanssen, K. Hestad, & L. Lien (red.), Religionspsykologi (s. 127–141). Gyldendal akademisk. Tilgjengelig etter bestemte vilkår, NB
Warholm, L. M. (2025). Livsmestring i barnehagen: Et misvisende begrep. Aftenposten, 24. juni. https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/Gy713q/livsmestring-i-barnehagen-et-misvisende-begrep
Østrem, S. (2016). Aktivitetskirke og sosialiseringarena – eller noe helt annet? Nytt norsk kirkeblad, 17(6), 7–18. https://www.tf.uio.no/forskning/publikasjoner/nytt-norsk-kirkeblad/nnk-i-pdf/nnk-2016-6.pdf