Bibeldidaktikk

Bibeldidaktikk

Digitale forelesninger med Heid Leganger-Krogstad. Forelesningene er gratis tilgjengelige, og inkluderer refleksjonsspørsmål til deg. I tillegg kan du gjennomføre et e-læringskurs basert på forelesningene, og få tilsendt kursbevis for det.

I disse forelesningene vil du få inspirasjon og utfordringer for din måte å jobbe med bibelundervisning for barn og unge, basert på forskning og basert på kunnskap om utformingen av noen bibeldidaktiske læremidler. Forelesningene er rettet mot undervisningsansatte i Den norske kirke. Litteraturliste finner du nederst på siden. Undertekster er tilgjengelig: klikk på [CC] i avspilleren.

Til forelesningene hører det med et e-læringskurs, som du kan gjennomføre ved å fylle ut et skjema i Microsoft Forms. Anbefalt tidsbruk er 3 x 1 time. E-læringskurset koster 500 kr. Faktura sendes i etterkant.

Forelesningene er tatt opp i januar 2024. De er produsert av IKO – Kirkelig pedagogisk senter, med støtte fra Hovedorganisasjonen KA.

Del 1

Inspirasjon og utfordringer fra forskning på bibelundervisning (36:52)

Se også: iko.no/khib

Del 2

Bibelfortellingenes relevans for livsmestring og virkelighetsforståelse (35:31)

Se også: BabelJosefJona

Rettelse: Der det står «Mer om dette i forelesning 4» (ca 9:28) menes forelesning 3.

Del 3

Bibeldidaktiske redskaper (43:44)

E-læringskurs

E-læringskurset gjennomføres ved at du følger de tre digitale forelesningene, og bruker et Microsoft Forms-skjema underveis til å svare på kunnskapsspørsmål fra forelesningene og refleksjonsspørsmål om temaet. Åpne skjemaet i nytt vindu.

Svarene dine sendes til kursansvarlig på IKO, som leser svarene dine, gir deg en kort respons, og sender deg kursbevis dersom kurset vurderes til bestått. E-læringskurset koster 500 kr. Faktura sendes i etterkant.

Anbefalt tidsbruk er 3 x 1 time, inkludert forelesningene. Microsoft Forms lagrer ikke svarene dine underveis, de blir kun lagret midlertidig i nettleserfanen din mens du fyller ut. Hvis du lukker nettleserfanen, forsvinner svarene. Hvis du er logget inn med en Microsoft-konto, for eksempel i Kirkepartner, kan du lagre svarene dine ved å levere et midlertidig svar.

Åpne skjema for e-læringskurs (nytt vindu)

Litteraturliste

Coles, R. (1989). The call of stories: Teaching and the moral imagination. Houghton Mifflin.
Frøyen, E. (2017). Klatring som trusopplæring? Ein empirisk studie av aktivitetar i ein ferieklubb i trusopplæringa [Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet]. http://hdl.handle.net/11250/2447725
Håkonseth, A. (2015). Utprøving av Tidslinjen – den store fortellingen i Bibelen. Aksjonsforskning for utvikling av et bibeldidaktisk redskap i trosopplæring [Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet]. http://hdl.handle.net/11250/294186
Håkonseth, A., Leganger-Krogstad, H., Heitmann, H., Ågedal, J. M., & Granerud, F. (2015). Tidslinjen lærerveiledning. Verbum.
Kaufman, T. S. (Red.). (2021). Forkynnelse for barn og voksne: En studie av sju gudstjenester i trosopplæringen. IKO-Forlaget.
Konfirmantbibelen. (2012). Bibelselskapet.
Konfirmantbibelen lærerveiledning. (2015). Verbum.
Leganger-Krogstad, H. (2018). Hvordan foregår bibelundervisningen i trosopplæringen i Den norske kirke? (4:2018; MF-rapport). MF vitenskapelig høyskole. https://hdl.handle.net/11250/2839294
Leganger-Krogstad, H. (2019a). Barns og unges respons på bibelundervisning i Den norske kirke (1:2019; MF-rapport). MF vitenskapelig høyskole. http://hdl.handle.net/11250/2622280
Leganger-Krogstad, H. (2019b). The characteristics of non-formal religious education in a folk church. The Norwegian education reform. I F. Schweitzer, W. Ilg, & P. Schreiner (Red.), Researching Non-Formal Religious Education in Europe (s. 51–70). Waxmann.
Midttun, A., Tveito, H. B. S., & Joachimsen, K. (2018). Bibelen i utvalgte lokale trosopplæringsplaner i Den norske kirke (1:2018). MF vitenskapelig høyskole. http://hdl.handle.net/11250/2501989
Schweitzer, F., Ilg, W., & Schreiner, P. (2019). Introduction. I Researching Non-Formal Religious Education in Europe (s. 7–16). Waxmann.
Tønnessen, E. S. (2014). Mellom undring og parodi. Religion i nyere bildebøker for barn. I Ø. T. Gulliksen & Å. Justnes (Red.), Fra svar til undring: Kristendom i norske samtidstekster (s. 121–145). Verbum Akademisk.
Vesterberg, C. (2017). Hvordan responderer konfirmanter på kirkens påskefortelling?: En kvalitativ studie av en konfirmasjonsundervisning med vekt på hvilke følger konfirmantenes respons kan ha for undervisningens innhold og metoder [Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet]. http://hdl.handle.net/11250/2447717
Wall, B. (1991). The narrator’s voice: The dilemma of children’s fiction. St. Martin’s Press.
Wartofsky, M. W. (1979). Models: Representation and Scientific Understanding. Springer.
Zahl, A. (2013). Familiegudstjeneste – eller barnegudstjeneste: Gudstjenesten som intergenerasjonell arena [Masteravhandling, Det teologiske Menighetsfakultet]. http://hdl.handle.net/11250/161279
Aadland, I. (2019). Kvinna i den kulturelle bibelen. Ein analyse av nyare norske barne- og ungdomsbiblar. Prismet, 2, 141–159. https://doi.org/10.5617/pri.6957
 
Illustrasjoner fra tidslinjen.no: (C) Verbum forlag.