Kirkedidaktikk
Asbjørn G. Håkonseth jobber som rådgiver på IKO. Han er også en produktiv forfatter og denne høsten kommer hans største bokprosjekt til nå.
- Asbjørn, du har nettopp levert fra deg et manus du har jobbet med i mange år. Hva kjenner du nå?
- Det er veldig godt å være ferdig med dette store arbeidet. Jeg er skikkelig stolt over hvordan jeg har klart å samle mange forskjellige slags faglige perspektiver på kirkelig undervisning i denne boka, i samarbeid med de andre bidragsyterne. Nå gleder jeg meg til at kateketer, menighetspedagoger, prester og andre som driver kirkelig undervisning, leser og drøfter videre det vi kommer med.
- Selv om mange av IKO-nytts lesere er godt kjent med kirkeliv og kristendom, er det nok mange som ikke er fortrolige med begrepet kirkedidaktikk. Kan du forklare kort hva ordet inneholder?
- Kirkedidaktikk er faglige spørsmål om undervisning. Hva underviser vi om, hvordan gjør vi det, og hvorfor? Didaktikk er et viktig fag i lærerprofesjonen i skolen. Kirkedidaktikk er det tilsvarende faget for undervisningsansatte i kirka. I nyere religionspedagogikk har vi vært veldig opptatt av hva læring er. Det er et viktig spørsmål, men vi må bruke svarene til å finne ut hva som er god undervisning.
- Hvorfor satte du i gang med dette?
- Da jeg selv studerte for å bli kateket, savna jeg ei grunnbok for faget jeg studerte. Etter trosopplæringsreformen har det skjedd mye forskning og fagutvikling, men få har behandla kateketprofesjonens fagområde som en helhet. Så helt siden jeg ble ferdig med mastergraden og begynte å jobbe som kateket i 2015, har jeg hatt en drøm om å lage denne boka. Nå er den endelig her! 