IKOs webinarserie: Kirkelig undervisning og læring

IKOs webinarserie om kirkelig undervisning og læring

Meld deg på IKOs webinarserie om kirkelig undervisning! Da får du tilgang til fem fagsterke og superaktuelle webinarer om kirkelig undervisning og læring høsten 2024 – både direkte og i opptak.

Rådgiverne på IKO har satt sammen et program som speiler både det som er viktig i fagfeltet kirkelig undervisning og læring akkurat nå, og de fagområdene de selv brenner for og er dyktige på å formidle. Webinarserien følger opp Kirkemøtets vedtak om plan for kirkelig undervisning og læring, rapporten om antisemittisme som ble lagt fram for Bispemøtet og Mellomkirkelig råd, og andre temaer som det stadig etterspørres kurs og fagformidling om.

Webinarene er på tirsdager kl 09:00–09:40. Opptak vil være tilgjengelig i tre uker for de påmeldte.

  • 3. september: Fra trosopplæring til «kirkelig undervisning og læring»
  • 24. september: Hvordan unngå jødekarikaturer i undervisningen?
  • 8. oktober: Allehelgensdag med barn
  • 29. oktober: Relasjonsbygging i konfirmantarbeidet
  • 19. november: Fadderrollen i 2025

Når du har meldt deg på webinarserien, vil du få tilsendt møtelenker til de direktesendte webinarene. Det blir muligheter for spørsmål og kommentarer fra deltakerne i webinarene. I etterkant vil de påmeldte også få tilsendt lenke til opptak.

Webinarene egner seg som kilde til personlig fagutvikling, men kan også med fordel brukes som en innledning i stabsmøte i menigheten, prostisamling for prester eller prostisamling for undervisningsansatte.

3. september: Fra trosopplæring til «kirkelig undervisning og læring»

Hva ligger i det nye begrepet «kirkelig undervisning og læring»? Hvordan må vi tenke nytt, og hvordan skal vi tenke som før, når navnet på fagområdet er blitt endret? Asbjørn G. Håkonseth (rådgiver, master i kirkelig undervisning) har fulgt arbeidet med den nye planen tett. I dette webinaret drøfter han forholdet mellom undervisning og læring både i lys av den nye planen og i lys av generell pedagogikk, og inviterer deltakerne til refleksjon. Målet med drøftingene er at vi skal forstå bedre hvordan vi kan bruke planen som et utviklingsverktøy i vår egen menighet og i våre undervisningspraksiser.

24. september: Hvordan unngå jødekarikaturer i undervisningen?

I april 2024 la et utvalg fram en rapport om Den norske kirkes forhold til jøder og jødedom. Utvalget slår fast at det gjenstår et «omfattende arbeid med å identifisere og konfrontere erstatningsteologiske motiver, karikerende beskrivelser og usynliggjøring av jødisk tradisjon i ulike praksiser i Den norske kirke – særlig i forbindelse med forkynnelse, undervisning og bibelformidling». Cathinka Dahl Hambro, filolog og teolog med phd i middelalderstudier, har kompetanse i hvordan dette kan gjøres i praksis, og den kompetansen vil hun dele av i dette webinaret.

8. oktober – Allehelgensdag med barn

Kirkegårdsvandringer, symboljakt, og samtale om eksistensielle spørsmål, liv, død, nåtid og evighet. Hvilke muligheter finnes det for markering av allehelgensdag med barn i barnehage, skole og kirkas egne undervisningsaktiviteter? Asbjørn G. Håkonseth leder webinaret, og inviterer også andre erfarne kirkelige undervisningsmedarbeidere til å dele erfaringer og tips.

29. oktober – Relasjonsbygging i konfirmantarbeidet

Gode relasjoner skaper tilhørighet og opplevelse av å være sett. Relasjonsarbeid er blant de viktigste virkemidlene i kirkens konfirmant- og ungdomsarbeid. I dette webinaret er det relasjonskompetanse, og hvordan den kan utvikles, som er temaet, både gjennom forskning og praktiske eksempler. Silje Ljosland Vaksvik har skrevet masteroppgave i spesialpedagogikk med tema innenfor kirkelig undervisning, og har mye erfaring med ungdomsarbeid i kirken. Blant spørsmålene hun vil legge vekt på, er hvordan relasjonsarbeid kan forebygge utfordrende atferd, og hvordan vi kan bygge relasjoner med dem vi ikke liker så godt. Og ikke minst: Hvordan gjør vi relasjonsarbeid?

19. november – Fadderrollen i 2025

Hvordan kan ansatte i menighetene hjelpe faddere i sitt oppdrag? I dette webinaret ser vi på fadderrollen, hvordan faddere kan bidra inn i livet til sitt fadderbarn og hvilke muligheter menigheten har til å støtte fadderne i oppdraget. Helene Horsfjord er blant landets fremste ressurspersoner på temaet tro i hjemmet i en folkekirkelig kontekst, og hun vil dele av sin faglighet. Det blir også rom for utveksling av erfaringer underveis i webinaret. 

Påmelding og fakturering

Abonnement på webinarserien koster 990 kr.

Tilgang til enkeltwebinarer koster 400 kr pr webinar.

Det er ikke noe i veien for at flere personer ser på samme skjerm under webinarene.

Vi tar forbehold om mindre endringer i programmet.

Påmelding åpner i løpet av august.

Andre webinarserier

Vi minner også om IKOs andre tre webinarserier høsten 2024:

Gå tilbake til kursoversikt
  • Påmelding åpner i løpet av august